Se măsurau virtuţile... -ntr-o
joacă,
Cu umbrele ce aruncau sub soare:
Aceea-i cea mai sfântă şi mai mare
Care mai lungă umbră o să facă.
Cu umbrele ce aruncau sub soare:
Aceea-i cea mai sfântă şi mai mare
Care mai lungă umbră o să facă.
Era o dulce luptă făr' de preget,
Dădeau cu pasul larg peste nisip...
Una strigă că le-a-ntrecut cu-n deget
Şi-o-ncununară în anume chip.
Dădeau cu pasul larg peste nisip...
Una strigă că le-a-ntrecut cu-n deget
Şi-o-ncununară în anume chip.
Iubirea sta deoparte şi privea
Hârjoana lor cuminte de-a regina...
Şi cât de tare o bătea lumina,
Ea niciun fel de umbră nu făcea.
Hârjoana lor cuminte de-a regina...
Şi cât de tare o bătea lumina,
Ea niciun fel de umbră nu făcea.
( Vasile Voiculescu – Cea
fără de umbră )
Puritatea ţine
în primul rând de imaterial, de sublimarea materialului prin orice mijloc ( foc, lumină, post ), adică desprinderea de
ceea ce este specific oricărei forme de viaţă şi anume macularea prin
întruchipare, prin dobândirea de formă. Ori, aflaţi sub dominaţia lui „a avea”
şi reprezentaţi de „avere” n-avem nici o şansă de spiritualizare, fenomen
petrecut, se pare, cu chiar virtuţile umanităţii ce parcă, s-au degradat
pierzând sfinţenie şi măreţie. Sugestia nevinovăţiei se face prin pofta de joc,
ludicul marcând o vârstă a inocenţei, devreme pierdută şi irecuperabilă. E un
joc al încununării, menit să o desemneze pe „cea mai sfântă şi mai mare”,
sfinţenia pierzând, prin asociere cu măreţia, întreaga sa aură. Lumina însăşi nu
mai este element al purgatoriului ci unitate de măsură, într-o lume a întrecerii
candide încă, stabilind ierarhia în funcţie de umbră, ca semn al materialităţii
dominante şi dominatoare.
Tot ceea ce
dezvoltă strofa a doua este o invazie a materialului în spaţiul de joacă acolo
unde, de fapt, se produce contaminarea deşi locul este unul specific
decontaminării, spiritualizării. „Dulce luptă”, „pas larg”, „strigă”, „(î)ncununară”
sunt gesturi şi acţiuni ce marchează comportamentul uman, împrumutat cu dezarmanta
naivitate a inconştientei dar inevitabilei degradări prin acţiune.
Evitarea
contactului prin detaşare voită sau impusă are şi consecinţe: menţinerea
purităţii absolute, posibilă doar iubirii ca virtute supremă chiar
nerecunoscută sau ignorată şi întinată doar prin asocieri comparative când, de
fapt, ea nu are termen de comparaţie existând sau nu şi neputând fi drămuită:
mai puţin, puţin, mai mult, la fel, cel mai mult, foarte mult.
Trecută prin
filtrul neiertător al luminii „Ea niciun
fel de umbră nu făcea”, rămânând etalonul spiritualizării supreme într-o lume dominată de consistenţa materialittăţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu